lördag 9 januari 2021

regnbågens färger

Det är lätt att låta sig luras - av sitt eget huvud. 

Min tanke var att väva mattor/dukar, alltså smala, men ändå mattjocklek. Jag har en bänk som man kan sitta på, där de skulle passa. Och jag har mycket mattväft t.ex. av jeans kvar och kanske jag berättat tidigare att jag hittade varptråd, som passar till duk men inte är tillräckligt tjock för mattor. 

Rött och blått och - vitt - är det en färg?

Men eftersom väven var smalare så fick mitt huvud till det att i samma proportion kunde fransarna bli kortare. Så de blev för korta att klara av att knyta dem som fransar. För dumt huvud får kroppen lida....

Men så hade jag inte kunnat motstå ett nystan då vi gick i butiker inför julen. Och nu kom det väl till pass. Så nära i nyansen att det inte syns/stör sen när det är färdigt - hoppas jag. Syr in varptrådarna, som jag knutit vad jag kunde, med täta langettstygn (måste googla för att hitta ordet). Känns lite fuskigt, men åt mig duger det....

Morgondagens ena gammaltestamentliga text:

1 Mos. 9:12–16

Gud sade: ”Detta är tecknet för det förbund jag instiftar mellan mig och er och alla levande varelser ni har med er, för alla kommande släktled: min båge ställer jag bland molnen. Den skall vara tecknet för förbundet mellan mig och jorden. När jag hopar moln över jorden och bågen blir synlig bland molnen, då skall jag tänka på mitt förbund, förbundet mellan mig och er och alla levande varelser av alla slag, och aldrig mer skall vattnet bli till en flod som utplånar alla varelser. När bågen står bland molnen skall jag se den och tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser av alla slag på jorden.”

 

Regnbågen har ju nuförtiden fått en annan symbolisk betydelse för gemene man. Men om jag förstått det rätt så är det här ur bibeln ursprungsbetydelsen -den äldsta. Det finns ju inte bara sex eller sju färger i regnbågen, det finns ju alla nyanser däremellan också. 

Förbund är väl ett slags överenskommelse. Då vore det väl skäl att minnas/påminna sig om vad som ingår i överenskommelsen - där vi, "alla levande varelser" är med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar