tisdag 5 januari 2021

varde ljus

Morgondagens, trettondagens gammaltestamentliga text: 

Mika 4:1-4

Den dag skall komma då berget med Herrens tempel står där orubbligt fast som det högsta av bergen, överst bland höjderna.

Folken skall strömma dit, folkslag i mängd skall komma, och de skall säga: ”Låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds tempel. Han skall lära oss sina vägar, hans stigar vill vi följa.”

Ty från Sion skall lag förkunnas, från Jerusalem Herrens ord. Han skall döma mellan alla folk, skipa rätt bland mäktiga folkslag i fjärran. De skall smida om sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken skall inte lyfta svärd mot varandra och aldrig mer övas för krig. Var och en skall sitta under sin vinstock och sitt fikonträd, och ingen skall hota honom. Herren Sebaot har talat.

Trettondagen är ju dagen vi påminns om de tre vise männen. De som man inte vet hur många de var, men det talades om tre gåvor. De kunde tyda stjärnan och reste långt för att hitta orsaken till den. Och de fann honom. 

I dagens läge behöver vi inte resa långt för att höra Guds ord, min församlings streamade gudstjänst för söndagen 3.1. finns här (klick) 

Jag får sälla mig till dem som går på  gudstjänst oftare nu än förr. Jag kan sitta under mitt julträd (bilden) och höra via youtube. 

Fast just nu där ute tittade solen fram en stund och det är nog skillnad på ljuset i granen och ljuset där ute....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar