lördag 23 januari 2021

the end is near

 ...läste jag på ett elskåp på väg hem från jobbet häromdagen.

vacker också fast torkad och fallen

5 Mos. 32:36–39

Herren ska ta sig an sitt folks sak och förbarma sig över sina tjänare, när han ser att deras kraft är borta och att ingen finns kvar, varken slav eller fri. Då ska han fråga: Var är deras gudar, klippan som de flydde till, de som åt deras slaktoffers fett och drack deras dryckesoffers vin? De får komma och hjälpa er, de får vara ert beskydd. Se nu: Jag, jag är Gud, det finns ingen Gud vid sidan av mig. Jag dödar och jag gör levande, jag slår och jag helar. Ingen kan rädda ur min hand. (enl. Folkbibeln)

Morgondagens gammaltestamentliga text känns som hårda ord. ("När man kastar käpp i hundhopen är det den som träffas som gnyr.") Vet inte riktigt vad jag ska säga om det. I dagens coronaläge, då man måste tänka efter om man ska riskera att åka till någon butik bara för skojs skull utan att riktigt behöva något. "För att titta". Eller söka "köpandets glädje" (fast det kanske man också får ifall man skulle köpa på nätet - det vet jag inte, har inte provat.) Andra får försaka utlandsresor, de som absolut behövts (?) för att orka med. (Sådana har jag inte behövt tidigare heller.)

Försökte kolla in hela kapitlet för att se vad det var frågan om: Kapitlet börjar med

"Lyssna, ni himlar, jag vill tala! Hör, du jord, min muns ord! Som regnet ska min lära droppa,
som daggen ska mitt tal flöda, som rikligt regn på grönska, som regnskurar på gräs."

Åtminstone regnar det idag, fast det är snön som smälter av det. Vattnar jorden gör det nog också.
Sen i slutet av kapitlet, v. 45-47, säger Mose: 

"Och när Mose hade talat alla dessa ord till hela Israel,  sade han till dem: ”Lägg på hjärtat alla de ord som jag i dag gör till vittnen mot er, så att ni befaller era barn att hålla fast vid och följa alla ord i denna lag.  Detta är inte ett tomt ord för er, det gäller ert liv. Genom detta ord ska ni få ett långt liv i det land, dit ni nu går över Jordan för att ta det i besittning.”"

Sen togs Mose bort från världen, dog, han fick inte komma in i Israel fast han lett folket hela vägen genom öknen. "Han samlades till sitt folk"

Sök Herren medan han låter sig finnas!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar