fredag 29 maj 2020

treenig

samma garn ser olika ut
Tänk att garn kan se så olika ut beroende på hur det är tillställt.

Kunde ju också ha varit en bild på en virkad duk, såna finns nog ett antal i mina gömmor, men blir inte just använda nuförtiden.

Jag hittade ett antal härvor av fiskargarnet i en auktionslåda (?) och kom fram till att det kunde räcka till en liten väv om jag nystade upp alla härvorna och nu är det den sista kvar att nysta. Och visst - det är terapi att nysta.

Sen kommer då frågan hur lång väv räcker det till? Det frågtes blott....

I morgon är det pingstafton och morgondagens evangelietext:
Joh. 14:8-17
Filippos sade: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.” Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar. Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull. Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen. Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det.
Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud. Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er.”

Inne i nystanet är det också ett ihopvikt pappersark - en sida ur Samarbetet. Just fiskargarn vill jag inte nysta utan att börja runt en pappersbit. Yllegarn brukar jag nog nysta utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar