lördag 2 maj 2020

igår idag och i morgon

Jag kom mig till slutet på Narnias böcker - ja slutet på Narnia, det gamla, sen började ju det nya. Som enligt boken skulle vara den egentliga berättelsen. Det som stod innan (7 böcker) skulle i den boken motsvara pärmen och försättsbladet.

Narnian viimeinen taistelu - alltså jag har läst den på finska.

Det kändes inte riktigt som samma böcker som jag läst på svenska. Språket gör nog mycket. Jag borde ju läsa böckerna på engelska, som de ursprungligen är skrivna på.

Morgondagens evangeliska text: 
Joh. 17:11-17
Jesus sade i sin bön:
”Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig. Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem, och ingen av dem gick under utom undergångens man, ty skriften skulle uppfyllas. Nu kommer jag till dig, men detta säger jag medan jag är i världen, för att de skall få min glädje helt och fullt.
Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning.”

Bilden är från fb, vet inte vem som har fotograferat (fast det borde ju gå att räkna ut)? Annars var det ofta jag som höll i kameran, men då mina fötter (syntes nog hela jag på fotot fast jag inte tog med hela) syns, så kan det inte vara jag, den tiden togs sällan selfies. Det är alltså 70-talet det är frågan om. En helt annan värld än idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar