lördag 26 december 2020

annandan

Stefanidagen är hos oss en dag att fira. Alltså vi firar inte att Stefanus blev martyr. 

Men det har nu blivit så....

Dagens gammaltestamentliga text: 

Jer. 15:15-20

Herre, du förstår. Tänk på mig och ta hand om mig,  och ge mig hämnd på mina förföljare. Ryck inte bort mig, du som är sen till vrede. Tänk på hur jag hånas för din skull. Dina ord kom och jag åt dem, ditt ord blev mitt hjärtas fröjd och glädje, för jag är uppkallad efter ditt namn, Herre Gud Sebaot. 

Jag har inte suttit tillsammans med gycklare för att roa mig. Eftersom din hand var över mig satt jag ensam, för du har fyllt mig med vrede. Varför ska jag ständigt plågas, och varför är mitt sår oläkbart? Det vill inte läka. Du har blivit för mig som en sinande bäck, som ett vatten som ingen kan lita på. 

Därför säger Herren så: Om du vänder om låter jag dig komma tillbaka, och du ska få tjäna mig. Om du skiljer det äkta från det oäkta ska du bli som min mun. Folket ska vända tillbaka till dig, men du ska inte vända tillbaka till dem. Jag ska göra dig till en fast kopparmur mot detta folk. De ska strida mot dig, men de kan inte besegra dig, för jag är med dig för att hjälpa dig och rädda dig, säger Herren. (enl. Folkbibeln)


40 år firar vi i år och det torde betyda att hundarna på bilden också är 40 år. Och Herren har varit med hela tiden. Omvändelse då det behövts och så gå vidare med Herren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar