lördag 7 november 2020

plockepinn

Bl.a. jag gjort idag så har jag lekt plockepinn, då jag skulle klyva ved, som fanns på gården. Så här långt som på bilden kom jag. Nu är det inget mer vedträ som är så lös att jag kan ta det utan att andra rasar. 

Fast egentligen så är det ju mer som leken "tornet", som skulle byggas och sen skulle man plocka ur i tur och ordning så många klossar man kan utan att det rasar.

Fast det kan ju nog finnas något vedträ där som ännu är fri att tas.


Morgondagens evangelietexst:

Matt. 18:15-22
Jesus sade till lärjungarna:
”Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”
Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.”

Jag kollade in förra texten jag skrev på samma bibelställe 2017 (klick).  Jag hade inte sett efter, men nu måste jag ju kolla, Kärleksörten blommar nog i år också.

Förlåtelse är frigörande av sig själv och av andra, eller...?

Och så är det ju farsdag också i morgon. Far i huset får äran att försöka få de övriga vedträna fria....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar