fredag 6 november 2020

med fruktan och bävan

Bilden är från min arbetsväg nuförtiden. Efter det här är det flera kilometer med grävmaskiner, skogsmaskiner, blinkande ljus i det som förr var skog. I mörkret på morgonen är det svårt ibland att veta var vägen går för vägen ligger i mörker, medan det finns mycket ljus vid sidan av vägen.

Det är svenska dagen idag. Då kanske det är på plats att redovisa en bok jag läst: Sören Kierkegaards Fruktan och bävan. 

Han är ju då alltså inte svensk, men boken är översatt till svenska. 

Jag har aldrig läst något av honom förut, bara diverse citat av vad han sagt. Boken fastnade i handen i biblioteket. 

Det första som slog mig var mängden ord, svenska ord jag inte förstod i boken. Ett var ordet inkommensurabel, det hade jag inte sett i tryck eller hört förr, det användes ofta (jag tänkte skriva frekvent, men ofta är väl nog mer förståeligt).

Det fanns också citat på många olika språk och alfabeten jag inte känner igen, men de fanns ofta som noter längst bak i boken med förklaringar. 

Det här gör ju nog att jag inser att det kanske inte är en bok som jag kan förstå mig på, men jag har läst den. Om jag förstod rätt, så var det tron som är det allra viktigaste - att det var det den vill säga. Men då är det väl nog också viktigt vad vi tror, vem vi tror på?

                Här (klick) en predikan (en timme lång) som också talar om tro, värt att lyssna på nog om än orden är många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar