lördag 6 november 2021

då - nu - sen

Förödelsens styggelse talas om i bibeln, jag läste om den i min egen bibelläsning. Vad är det idag? Förr talades om avgudabilder i tempel...

Via fb kom jag att se en filmsnutt från Aftonbladet angående  ett chip som finns enl. filmsnutten att fås under huden på handen, där man kan ladda ner sitt coronaintyg - och bankkoder eller i alla fall något som gör att man kan betala med att hålla handen under en läsare. Börjar likna vilddjurets tecken, 666, det som man måste ha för att kunna köpa och sälja. Står att läsas om i Uppenbarelseboken i bibeln. (Upp 13:11-16)

Vilddjuret på bilden hittade jag utanför ett köpenskapens tempel. 

Minns att förr i tiden var det tanken att EAN-koden, streckkoden som finns på varorna nuförtiden, skulle skrivas på pannan eller handleden, så man kunde köpa med den, men av det blev det inget. 

För ca 30-40 år sedan, då var det också på tapeten. Chip fanns väl inte då än, men bankkorten var på kommande och bankautomater. Jag jobbade på bank den tiden. För att få en bankautomat till banken i fråga måste tillräckligt många bankkort ha getts ut, alltså gav ledningen besked att alla anställda måste ta bankkort, så att antalet fort skulle uppfyllas. 

Ere måst får e va, tänkte jag. Jag gick till en chef, förklarade mig varför jag inte kan ta bankkort, hänvisade till bibelordet och det var okej med det. Jag tog inget bankkort den gången.  

Nuförtiden finns det många ställen där man endast kan betala med bankkort, t.ex. kan vi inte tanka vår bil på närmaste mack utan. Så jo, nuförtiden har vi bankkort - men det är möjligt att kasta bort det, det är inte fast i handen. Räcker det så, eller är det själva köpenskapen som borde undvikas...?

Lördagens (alla helgons dag) första läsningen-text: 

Jes. 65:23–25 

De ska inte arbeta förgäves och inte föda barn till plötslig död, för de är ett släkte välsignat av Herren, de och deras efterkommande tillsammans. Och det ska ske att innan de ropar ska jag svara, medan de ännu talar ska jag höra. Vargar ska beta med lamm, lejon ska äta halm som oxar, och stoft ska vara ormens föda. Ingenstans på mitt heliga berg ska de göra något ont eller skadligt, säger Herren. (enl. Folkbibeln)

Vers 17 i samma kapitel:

Se, jag skapar nya himlar och en ny jord, och man ska inte mer minnas det förgångna eller tänka på det. (hela Jesaja-kaptilet tåls att läsas)

Texten handlar alltså om tiden efter vedermödan, det vi har att se fram emot, då vi går med Jesus. Han som kan rädda oss. 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar