söndag 14 november 2021

vem har...?

Jag tog inga bilder från revningen, den sker på hemmagjord ställning bestående av spikar på en vägg i garaget. Fungerar inte bra, men fungerade så här långt åtminstone. Spikarna nöter nog för mycket på garnet egentligen.

Spännande om man har kommit så långt att man "virkat ner" varpen från ställningen, får man någon ordning på den sen i väven? En tråd märkte jag att hade nog gått fel redan vid nervirkningen, men det gick nog att rätta till vid pådragning. 

Några trådar hade av någon anledning inte hittat skälet. Hoppas jag fick dem ungefär på rätt plats bland alla trådar.

Nu är det så här långt, bara resten kvar.....

Söndagens första läsningen text enligt Folkbibeln: 

Ps. 94:8-15

Bön om Herrens hjälp mot fienden

Hämndens Gud, Herre, hämndens Gud, visa dig! Res dig, du jordens domare, ge de stolta vad de förtjänar! Hur länge ska de gudlösa, Herre, hur länge ska de gudlösa triumfera? Deras tal flödar av fräckhet, alla förbrytare förhäver sig. Herre, de krossar ditt folk, de förtrycker din arvedel, de dödar änkor och främlingar och mördar de faderlösa, och de säger: Herren ser det inte, Jakobs Gud märker det inte.

Fatta, ni oförnuftiga bland folket! Dårar, när ska ni bli kloka? Han som har planterat örat, skulle han inte höra? Han som format ögat, skulle han inte se? Han som fostrar folken, skulle han inte straffa, han som lär människan förstånd?

Herren känner människornas tankar, han vet att de är tomhet. Salig är den som du, Herre, fostrar och lär från din lag för att ge honom ro från onda dagar tills graven är grävd för de gudlösa. Herren förskjuter inte sitt folk, han överger inte sin arvedel. Rättvisa ska åter gälla i rätten, och alla som har ärliga hjärtan ska följa den.

Vem står upp för mig mot de onda? Vem hjälper mig mot förbrytarna? Om inte Herren var min hjälp skulle min själ snart bo i det tysta. När jag säger: "Min fot vacklar", då är din nåd mitt stöd, Herre. När mitt inre är fullt av bekymmer, då gläder din tröst min själ. Kan en orättfärdig domstol ha gemenskap med dig, en som gör orätt i lagens namn, som angriper en rättfärdig själ och fördömer oskyldigt blod? Men Herren har blivit min borg, min Gud är min tillflykts klippa. Han låter deras brott drabba dem själva, han förgör dem för deras ondska. Herren vår Gud ska förgöra dem.
(Jag kopierade hela kapitlet, de svärtade orden är det avsnitt som var texten.) Enligt Folkbibeln är det här en psalm som sjöngs varje vecka i templet.

Frågan är vem som är fienden sen....? Ibland är det jag själv....


2 kommentarer:

  1. Va roligt att ha nåt nytt att småningom sätta armkraft på :)! Jag hör dunket å gnisslet, fast kanske dina trampor inte gnisslar :). De e lite mer jobb att starta upp det där än att lägga upp en sticksöm... Ska bli intressant å se mer bilder sen, vilka färger osv. /Ulla

    SvaraRadera
  2. Försökte svara redan, men tydligen gjorde jag nog något fel... och nu minns jag inte vad jag skrev heller, men... Nu borde det vara okej att börja väva efter några "gör om gör rätt" hoppas jag att mönstret stämmer. Det går så länge det går.

    SvaraRadera