söndag 14 juli 2024

spegelbild

Hittade en spegelbild i fotomappen på datorn. Av någon anledning måste jag fotografera när jag har handarbetat något klädesplagg. Om än jag ju ser i spegeln hur det ser ut, så ser det ändå annorlunda ut i kameran. Blir  spegelbilden spegelvänd där?

Söndagens andra läsningen-text

2 Kor. 3:7-18

Redan dödens tjänst, inristad med bokstäver på stenar, kom med sådan härlighet att Israels barn inte kunde se på Moses ansikte för dess strålglans, även om den glansen bleknade. Hur mycket större härlighet ska då inte Andens tjänst ha? Om redan fördömelsens tjänst hade härlighet, hur mycket rikare på härlighet är då inte rättfärdighetens tjänst? Det som förr hade härlighet har nu ingen härlighet alls jämfört med den överväldigande härligheten. För om det som bleknade kom med härlighet, hur mycket större härlighet har då inte det som består! 

När vi nu har ett sådant hopp går vi helt öppet till väga. Vi gör inte som Mose, som satte en slöja för sitt ansikte för att Israels barn inte skulle se hur det som bleknade försvann. Men deras sinnen blev förhärdade. Än i dag är samma slöja kvar när de läser det gamla förbundets skrifter, och den lyfts inte bort, först i Kristus försvinner den. Ja, än i dag ligger en slöja över deras hjärtan när de läser Mose. 

 Men när någon omvänder sig till Herren tas slöjan bort. Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. Och alla vi som med obeslöjat ansikte ser Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.(Folkbibeln)

Jag hittade ett mönster i en tidning och hade ju både garn som borde göras något med och dessutom några mormorsrutor som kommit till mig från barndomshemmet, förmodligen mamma som tänkt göra något. En annan sak sen är att jag sent kom på att jag gjort fel, så den är inte enligt mönstret heller.

Vitt är en besvärlig färg att klä sig i när man blir äldre, har jag märkt (hakun drallar). Men mormorsrutorna är blå/grå/gröna och dessutom räckte det vita inte till så det blev ljusbrunt/beige också på framsidan. Dessutom är den svängbar.

Få se om den alls blir använd....

------

Har läst Donna Tartts Steglitsan. Tjock bok med liten text om tavlan och den som fann den, jag uppfattade texten som en målning. Bra bok nog om än den beskriver en obehaglig värld med mycket sprit och knark.

Det sägs Man blir som man umgås...?

2 kommentarer:

  1. Wow! Roligt att si improviserade mönster! Kanske roligt att göra å :). /lillasyster

    SvaraRadera
  2. Få se om jag klarar det här, alltså kommenterande/svarande. Roligt att virka emellanåt i stället för att sticka. Mormorsrutan kom sig för långt ner, skulle ha varit högre upp, men jag orkade inte börja dra upp, utan det fick vara. Jag skyller på att jag inte förstod det finska mönstret. :)

    SvaraRadera