söndag 21 juli 2024

sök fred

 


Söndagens andra läsningen-text

Hebr. 12:14-17

Sök frid med alla och helgelse, för utan helgelse kommer ingen att se Herren.

Se till att ingen går miste om Guds nåd och att ingen bitter rot får växa upp och skada och smitta många.

Se till att ingen är sexuellt omoralisk eller oandlig som Esau, som sålde sin förstfödslorätt för ett enda mål mat. Ni vet att när han sedan ändå ville ärva välsignelsen blev han avvisad. Han fann ingen möjlighet att ändra sig, trots att han sökte välsignelsen under tårar. (Folkbibeln)

Jag kom att tänka på Esau då jag satt och tittade på blommorna som finns framför mig då jag sitter i gungan/hammocken. Då Esau kom hem hungrig och Jakob hade kokat soppa så sa Esau:  ”Låt mig få äta av det röda, det röda där, för jag är helt utmattad.” Det var då som Jakob passade på att begära förstfödslorätten som betalning för soppan. (1 Mos. 25) TANSTAAFL tänker vi kanske nuförtiden, men Jakob hade ju tydligen tillräckligt med soppa så det räckte ändå, varför inte bjuda bror sin?

Det röda i rabatten är en röd pelargon som står på ena avfallsbrunnen. Ingenting att äta.

Och snart kastar Jakob kallstenen, så fruntimmersveckan (kärringveckan) är på gång. Gratulerar alla berörda!

----------

Efter Steglitsan behövde jag en mer positiv bok, det blev Desmond Tutu och Mpho Tutus Om godhet, och varför den gör all skillnad i världen. Om än apartheid och kampen mot den blev bråkig så är boken ändå väldigt läsvärd. Märkliga berättelser om hur man söker frid efter svåra förluster. 

Det är tydligen lättare att tala om frid och fred än om helgelse, fast enligt texten behövs det för att se Herren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar