tisdag 30 augusti 2016

hemma - eller helt borta?

Inte helt vanlig syn heller!
Jag har bott hemma hela mitt liv - så kan man nog säga. Kanske förutom de åren jag studerade, då jag som underhyresgäst bodde i ett rum och fick använda kylskåpets ena hylla och en platta på spisen, då resten av familjen, som hyrde ut rummet, använde resten av lägenheten. Sånt förekommer väl inte mera? Men det gick också bra.

På nuvarande ställe har vi bott ca 28 år. Och ändå var jag i kväll till en hamn några - 10? - kilometer bort som jag inte sett tidigare. Jag har nog kört den vägen förr. Man svänger ner på en väg och så är hamnen där. Men tidigare då jag kört den vägen har jag varit på väg längre bort och alltså inte alls observerat att där är en hamn vid sidan av vägen, bara att där finns en bro. Men där är den. Nu vet jag det.

Började fundera: Vad är det som definierar hemma(hamnen)?

hemma

2 kommentarer:

  1. Hemmablind... ? Men vacker hemmabild! :) Är det inte majsen som glittrar där borta? Åtminstone lika ståtlig som min en gång i tiden var... Många färger, I like! Försökte idag börja bryta bort lite av de fulaste fröstänglarna, men vem säger att just de är fula? Mycket är vackert hur som helst, när det ju hör till årstidernas gång... Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dotterns majs blev hårt åtgången av blåsten, men hon har försökt binda upp den, så får se. Jag försökte också börja ta bort de fulaste torkade blomstänglarna utanför köksfönstret, men det bet inte riktigt på att få det färdigt...

      Och det lär ju sitta i betraktarens ögon om det är fult eller inte? Fina fröstänglar finns det gott om, om man tittar lite noggrannare efter. Är ju då frågan om vems ögon man tittar med...

      Ha det så gott du också!

      Radera