lördag 18 mars 2017

galanteri

En gammal bild får visa på vad jag har gjort den senaste tiden. Fast det har varit mindre stickor - faktiskt fyrkantiga trästickor för strumpstickande - som varit i farten.

Kom att tänka på det då jag via fb kom ett läsa Tomas Sjödins krönika i GP Någon som gjort något rätt?

Han har en poäng!

Ska det bli bra t.ex. strumpskaft så måste det till några aviga maskor också. Man kan inte bara sticka rätt.

I veckan kom jag mig också på Ilon Wiklands utställning på Tikanoja. Kul!

Där lärde jag mig ett för mig nytt finskt ord: Kakkiainen.

För övrigt konstaterade jag att efter att ha sett Ilon Wiklands bilder på tre våningar så drömmer man snällare drömmar. Det är som att det farliga inte blir så farligt på hennes bilder.

Det här handlade om en padda - och ingen annan.
Kakkiainen är alltså rumpnissar.

Sen kom jag mig också via arbetet på en lite finare (läs: dyrare) restaurang än jag är van vid. Någon påpekade att glasen var placerade fel på bordet. Vem är det som bestämmer hur det ska vara för att vara rätt? Kan tänka att det är lättare att inte göra bort sig om det finns regler för också sånt, men... (Här passar ju Sjödins tankar in också.)

En annan (oskriven?) regel är ju dock också att inte påpeka fel som andra gör...

Kom att tänka på dagens Vbl och president Trump som inte hörde då någon ville han skulle skaka hand med Merkel för ett fotografi.... (Läste fel då jag läste igenom vad jag skrivit: Strumpstickor blev till trumpstickor - för att inta tala om (t)rumpnissar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar