tisdag 21 mars 2017

utarmad

Katten kastar lång skugga.

Jag kom mig att ta ett språktest som jag hittade via fb. Det var nog lite knepigt. Finns många ord man inte vet vad de egentligen betyder. Finska och engelska var nu riktigt svårt.

Via fb, men också på jobbet har jag märkt att orden husse och matte inte gäller mera, åtminstone används de inte utan det är 'mamma' också då det gäller hundar (eller för den delen katter). På fb fanns det en bild på en 'gravid kvinna' och jag såg en tjock störreaktig hund - förmodligen tik. Varför?

SVTPlay hittade jag denna kortfilm (7 min.). Satir, men...?

Lite som med ordet äktenskap idag, vad betyder det egentligen? Jag tycker nog att betydelsen har ändrat då två av samma kön kan ingå det.

Andra ord man får fundera på nuförtiden är kvinna och man. Vad man inte är kan man bli, eller....?

Får jag vara med och leka om jag är som jag är? Katten leker så länge hon vill, sen leker hon inte alls, utan blir väldigt taggig. (Katten heter Miike - det är inte jag som har namngett henne - och är alltså en honkatt eller katta. Men hon är opererad så hon får inga ungar (=kattungar), och eftersom jag inte kan kommunicera så bra med henne så vet jag inte hur hon känner sig, känner hon sig som en frass eller som en katt - eller möjligen som en mänska?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar