torsdag 23 augusti 2018

att höra röster

Jag hör röster varje dag i arbetet, det hör till mitt jobb. Ibland är det tröttsamt och ibland riktigt roligt. Idag märkte jag att det till stor del beror på vems röst jag hör på. En del har klara röster som piggar upp, andra talar dovt, entonigt, som jag blir sömnig av. Alltså jag skriver bl.a. diktamen i mitt jobb.

Själv tycker jag att jag har en tröttsam samtalston, låg, långsam, inte särskilt spirituell, upplyftande. Jag säger sällan till på skarpen mera. Det hamnade jag att göra så ofta den tiden jag skötte barn... (Det kan ju hända att andra tycker annorlunda.)

Idag i en diskussion märkte jag plötsligt att jag tog i och sade ordentligt tydligt vad jag tycker och tänker, rösten blev skarp. Undrar om den blev för skarp, såå viktig var frågan inte? (Varifrån kom det plötsligt?)

I butiken vi handlade i på eftermiddagen var expediten en som i ljus ton, i mitt tycke lite överdrivet glatt expedierade oss. Lite samma ton som då man ska prata med småbarn och få dem på gott humör, eller åtminstone inte skrämma dem.

Blomman - det börjar bli färre av dem i trädgården nu - fick mig i alla fall på gott humör, så jag fotograferade. Meddetsamma kom en fjäril - ton i ton - och poserade och flög sedan bort. Lite vagt på ena bilden.... (Syns kanske bättre om man klickar på bilderna.)

2 kommentarer:

  1. Jag kan irriter me på överdrivet snälla röster, som t.ex. expediten du nämnde, men har nog inte så mycket tänkt på hur jag själv låter. Jo, i telefon på jobbet, speciellt, då tänker jag på att ju mer irriterad den jag talar med låter, desto korrektare och artigare ska jag låta, för att inte dras med i "käftandet". Men sen kom jag att tänka på att hästen jag jobbar med kanske är van med en vänlig och ljus stämma och blir kanske halvt förskräckt när jag utropar med dånande röst "braaa!" när hästen gör nåt bra. Så senast försökte jag ändra stämman mitt i jobbet med hästen, men jag märkte nog ingen skillnad... Det lyser väl igenom nog vad som står bakom orden... Intressant med röster... bara man inte hör dem där de inte finns... ;). h. u

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant nog med röster (dånande röst?), fortfarande då jag talar med småbarn så blir den nog ljusare. Men de där rösterna kan ju vara som syrsorna, en del hör dem, andra inte, kanske de finns ändå.....? ;)

      Radera