lördag 4 augusti 2018

s.k. = såå kallad

Vi tillbringade gårdagen i den lilla byn med den stora butiken. Där fanns ett litet tivoli också.

Jag är förbi den åldern då jag skulle sätta mig i sådana rörliga manicker som där fanns, men barnbarnen ville gärna och föräldrarna var också med.

Ljudet på sådana ställen är väldigt påtagande, det tränger in i huvudet och - ja, vad gör det?

Vid något tillfälle ville jag nog ge ljudet adjektivet helvetiskt. Går det inte med mindre ljud? Men det gick ju nog att gå därifrån...

Morgondagens text (Matt. 11:20-24) handlar om bl.a. Sodom:
Jesus började anklaga de städer där han hade utfört så många underverk och förebrå dem att de inte hade omvänt sig: ”Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty om de underverk som har utförts hos er hade skett i Tyros och Sidon, så hade dessa städer för länge sedan omvänt sig i säck och aska. Men jag säger er: för Tyros och Sidon skall det bli lindrigare på domens dag än för er. Och du, Kafarnaum, skall du kanske bli upphöjt till himlen? Nej, du skall störtas ner i dödsriket. Ty om de underverk som har utförts i dig hade skett i Sodom, så hade staden stått kvar ännu i dag. Men jag säger er: för Sodoms land skall det bli lindrigare på domens dag än för dig.”

Det var inte slutet på staden Sodom fast den förstördes, det kommer ännu en domens dag.

(T.o.m. Wikipedia har klart för sig att Sodoms synd egentligen inte var homosexualiteten i sig utan det att de inte tog hand om de svaga och fattiga. (Därmed inte sagt att homosexuella förbindelser är ok för den som vill följa Jesus, så som jag ser det.))

Gud har talat till oss både i det han gjort, den underbara värld vi lever i och för den delen vi själva, skapade av honom, och genom sin son Jesus och det som vi läser om att han sade och gjorde i Bibeln. Hör vi det i den ljudbarriär som finns från andra sidan?

Sen gäller det för oss att välja, att svara på kallelsen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar