söndag 11 augusti 2019

läst?

Av någon anledning kom en bok med mig hem från ett lopptorg: Agneta Sjödins En kvinnas resa. Den handlar om Marias vandring på Santiago de Compostela. Hon startade ensam och kom i mål ensam.

Och nej, jag tänker inte vandra. Den tiden är förbi - om den någonsin har varit.

Den inre vandringen är i alla fall intressant. Något som vi alla går igenom antar jag.

Dagens ord (Matt. 7:15-23):

Jesus sade till sina lärjungar:
”Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem.
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’”

Ett första äpple hade fallit ur vårt äppelträd. Jag tog in det, det såg så fint ut, kanske de redan börjar bli mogna? Äppelträdet är gammalt och har gett bra skördar genom åren. Men äpplet som hade fallit visade sig se bra ut bara på utsidan, insidan var brun och rutten. Hmmm?

Får det finnas en viss felmarginal?

Ödlan på bilden hade sökt sig i trygghet in i ett vedträ. Plötsligt befinner hon sig på en bilkärra 70 km hemifrån....
                                                                              När du går över floden....

                                                                                                               Det tarvas nåd....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar