tisdag 13 augusti 2019

noa (=inte tabu)?

Jag kom mig på en cykeltur häromdagen. Trots att det lite kändes vått i luften, så kom jag mig iväg.

Och regnet kom aldrig. Hela cykelturen såg jag regnbågen, stundom hel, stundom någon del. Vackert. På bilden vid kyrkan.


Vasabladet hade på ledarplats en skrivelse om vår underbara vackra värld, som nuförtiden godkänner homosexualitet. (På tal om regnbågen.) Ja, förutom då konservativa kristna - de borde inte få finnas?

Gäller inte åsikts- och yttrandefrihet politiker? Päivi Räsänens uttalande gällde, om jag förstått det rätt, kyrkan, den som borde hålla sig till det Guds ord vi har i Bibeln.  Kyrkan borde ju åtminstone ta med Gud i beräkningarna.

Regnbågens betydelse enligt Bibeln började jag fundera på.:

När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha. Då sade Herren: ”Min Ande ska inte bli kvar i människorna för alltid på grund av deras förvillelse. De är kött och deras tid ska vara hundratjugo år.”
Vid denna tid, då Guds söner gick in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem, och även senare, levde våldsverkarna på jorden. Detta var forntidens väldiga män som var så ryktbara.
Och Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. Då sörjde Herren att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. Herren sade: ”Människorna som jag har skapat ska jag utplåna från jordens yta – både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag sörjer att jag har gjort dem.”
Men Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon. (1 Mos 6:1-8)
Och sen kom floden.

Vidare sade Gud till Noa och hans söner: ”Se, jag ska upprätta mitt förbund med er och era efterkommande efter er och med alla levande varelser som är hos er: fåglar, boskapsdjur och jordens alla vilda djur, alla som har gått ut ur arken, alla djur på jorden. Jag ska upprätta mitt förbund med er: Aldrig mer ska allt liv utrotas genom flodens vatten. Aldrig mer ska en flod komma och fördärva jorden.”
Och Gud sade: ”Detta är tecknet på det förbund som jag för all framtid sluter med er och med alla levande varelser hos er: Min båge sätter jag i skyn, och den ska vara tecknet på förbundet mellan mig och jorden. När jag låter moln stiga upp över jorden och bågen syns i skyn ska jag tänka på mitt förbund, det som har slutits mellan mig och er och alla levande varelser, allt liv, och vattnet ska inte mer bli en flod som utplånar allt liv. När bågen syns i skyn och jag ser på den, ska jag tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser, allt liv på jorden.” Och Gud sade till Noa: ”Detta är tecknet på det förbund som jag har upprättat mellan mig och allt liv på jorden.”(1 Mos 9:8-17)
...Fungerar det med regnbågsflaggor också?

Och sen kom det nya förbundet i och med Kristi död och uppståndelse. Det finns förlåtelse! Och alla behöver vi den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar