söndag 15 augusti 2021

dom där

Vet inte riktigt hur det började, men i något  skede kom jag på att jag saknade sprattelgubbar bland leksakerna. Såna fanns ofta nog förr. Jag sökte i butiker, men det fanns inga. Försökte göra av papp, men då saknade jag klipsor (vad heter de de där som man sätter ihop A4-ark med, i de stansade hålen, så det går att bläddra med dem?). Såna fanns förr i varje matbutik, men inte numera. Det fungerade inte med ihopsydda knappar. Sen hittade jag nog i en större bybutik, men ....

Det fina med sprattelgubbar är att om man funderar varför den sprattlar då man drar i, i det här fallet svansen, så kan man vända och ser hur den fungerar, varför den sprattlar.

Det kan man inte med datorernas knappar. Plötsligt händer något fast man inte just alls tryckt någonstans, ibland händer ingenting fast huru man trycker på knapparna....?

På fotot ser jag nu också att kameralinsen borde putsas, få se om det blir av? Alltså en sån blev det, efter att jag fått se en modell. Gubben sågade ur faner. Jag målade med yoghurt och karamellfärg (!) och tuschade de svarta linjerna. Man tager vad man haver.

Söndagens första läsningen-text

Jes. 2:12-18

Herren Sebaot har bestämt en dag med dom över allt som är övermodigt och stolt, över allt som skjuter  i höjden och yvs, över alla Libanons cedrar, de höga och mäktiga, och alla Bashans ekar, över alla höga berg och alla mäktiga höjder, över alla stolta torn och alla branta murar, över alla långfärdsskepp och alla praktfulla fartyg. Då skall människans stolthet kuvas, hennes högmod kväsas. Herren ensam triumferar den dagen. Avgudarna skall utplånas.

Då den dagen kommer, förstår vi då vad som händer, varför det händer?

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar