söndag 19 september 2021

det behövde sotas

Jag brukar vara på jobb vanligen när sotaren kommer på besök. Men nu har jag rester av sommarsemestern. 

Men jag tog ändå till harvärjan (?) innan han kom och började på en ny mattduk i vävkammaren. 

Pelargonorna är tacksamma för att ha kommit sig innanför glasrutan. 

Söndagens första läsningen-text, en av dem: 

Jes. 26:12-14, 19

Herre, du ska ge oss frid, för allt som vi har uträttat har du utfört åt oss. Herre vår Gud, andra herrar än du har härskat över oss, men bara genom dig prisar vi ditt namn. De är döda, de får inte liv igen, deras andar kan inte uppstå. Därför har du gripit in och förgjort dem, du har utplånat minnet av dem.
 
Dina döda ska bli levande, mina dödas kroppar ska uppstå. Vakna upp och jubla, ni som bor i stoftet, för din dagg är ljusets dagg, och jorden ska ge igen de avsomnade. (Folkbibeln)

Jag behövde nog läsa mer än detta i kapitlet och kapitlet innan, för att få något sammanhang. 

Folkbibeln och Bibel 2000 är också ganska så olika i översättningarna. "Vakna och jubla, ni som vilar i mullen!" hade Bibel 2000 som översättning på andra styckets första mening. Det ska komma en dag då alla ska vakna.....

Vers 20 och 21 i samma kapitel lyder i Folkbibeln:

Kom, mitt folk, och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett litet ögonblick tills vreden har gått förbi. För se, Herren kommer ut ur sin boning för att straffa jordens invånare för deras missgärning. Jorden ska blotta sina blodskulder och inte längre dölja sina dräpta.

Minns inte att jag skulle ha hört någon predika om den texten? 

Men ännu finns tid att sota de andliga rören...

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar