söndag 26 september 2021

allting har en ände...

Jag har avslutat en varp. Den sista matt-duken (trasmattinslag, men smal, som är tänkt att passa till en bänk man sitter på), alltså den första som kom ur väven. 

Jag hade mycket väft i bruna färgnyanser, de flesta av mina gamla collegetröjor, trikåtröjor osv. Bl.a. klädedräkten jag hade i jobbet för > 38 år sedan (den undre bilden). 

Då jag tittade lite slarvigt på den bilden (ögonen är inte vad de har varit och fotot av fotot blev visst inte så bra), så såg jag kofärger, min  hjärna fick det till kossor 🐮👵 innan jag kände igen mig.

Minns inte att någon egentligen skulle ha tyckt om färgen, men det bara beslutades att vi skulle ha en sådan dress på jobbet. Nuförtiden bär jag blått i jobbet, men den dräkten blir nog inte till mattväft någongång, åtminstone inte hos mej. 

Men tyget från den gamla jobbdressen kom till användning igen i ett annat sammanhang....

Söndagens första läsningen-text:  

Jes. 1:10-17

Lyssna till Herrens ord, sodomfurstar! Hör vad vår Gud har att säga, gomorrafolk! Vad skall jag med alla era slaktoffer? säger Herren. Jag är mätt på brännofferbaggar och gödkalvars fett, jag vill inte ha blodet från tjurar och lamm och bockar. Vem har begärt detta av er när ni träder fram inför mig, ni som trängs på mina förgårdar? Kom inte med era meningslösa gåvor, jag avskyr offerröken. Nymånad, sabbat, högtidssamling – jag tål inte falskhet och fest. Jag hatar era högtider och nymånadsfester, de har blivit en börda för mig, som jag inte orkar bära. När ni lyfter era händer i bön vänder jag bort blicken. Hur mycket ni än ber lyssnar jag inte. Ni har blod på händerna. Tvätta er, rena er! Låt mig slippa se era illdåd. Sluta göra det onda och lär er göra det goda. Sträva efter rättvisa, stöd den förtryckte. För den faderlöses talan, skaffa änkan rätt.

Ord och inga visor! Det räcker inte med ceremonier.

Jesus kom och med hans hjälp kan vi sluta göra det onda och lära oss göra det goda. Och om/när det ändå blir fel, så finns det förlåtelse och nåd.

Kanske den nog blir använd duken, bara jag får knutit och bundit fransarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar