söndag 3 oktober 2021

september out

September månad har gått hädan. Bilden är från almanackan, där denna bild fanns för september. Jag har blivit glad många gånger åt bilden. Tanter har kul. 

Men vad kännetecknar en tant?

I mitt huvud är det bl.a. kjolarna. Ett tag nyligen var de moderna och syntes på många unga flickor (typ 30-årsåldern!) och jag kunde inte begripa varför de tar på sig sådana. 

Mitt epitet för tantskapet är väl nog "marthaslungan"/handväskan. Det som finns i handväskan är sånt som kan tänkas behövas plötsligt och det vill jag ha till hands. Helt vanlig handväska är det ju inte jag har då jag handarbetat den själv av mattväft och mattvarp.

Kvinnor/flickors klädedräkt har ju annars också varit på tapeten i Vasabladet. Och det är nästan så att vad man än säger om det så är det någon som "moittar". 

Men kanske det gäller än uttrycket: "Som man är klädd blir man hädd.

Söndagens första läsningen-text: 

Jos. 5:13-15

En gång vid Jeriko fick Josua se en man som stod framför honom med draget svärd. Josua gick fram till honom och frågade: ”Hör du till oss eller till våra fiender?” Han svarade: ”Nej, jag är anförare för Herrens här. Nu har jag kommit.” Då föll Josua ner med ansiktet mot marken och hälsade underdånigt. Han frågade: ”Herre, vad har du att säga till din tjänare?” Anföraren för Herrens här svarade: ”Ta av dig dina skor, du står på helig mark.” Josua gjorde så.

På röda mattan i Hollywood (där väl mycket av klädmodet skapas) lär man inte få gå med lågklackade skor. Men här skulle skorna av....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar