lördag 23 oktober 2021

paavo

Dagens värv blev att göra gravgårdens blombänkar vinterbonade med granris och lyktsatta. 

En kall, vacker dag för det ändamålet. Katten satte sig på den varma bilen då vi kom hem. 

Morgondagens text första läsningentext (reformationsdagen): 

Jer. 17:5-8

Så säger Herren: Förbannad den man som sätter sin lit till människor, som stöder sig på mänsklig kraft och vänder sig bort från Herren. Han blir som en buske i ödemarken och får aldrig se det goda komma. Han skall leva i förbrända trakter, på saltjord där ingen kan bo. 

Välsignad den man som sätter sin lit till Herren, som litar helt till Herren. Han blir som ett träd planterat nära vatten. Det sträcker sina rötter mot bäcken. Det har inget att frukta av hettan, bladen är alltid gröna. Det ängslas inte under torra år, upphör inte att bära frukt.

Den fick mig att tänka på Paavo: Högt bland Saarijärvis moar bodde bonden Paavo.....

Det finns också en böndagstext

Hes 11:19–20

Jag skall ge dem ett nytt hjärta och fylla dem med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på dem och ge dem ett hjärta av kött, så att de följer mina bud och håller sig till mina stadgar och lever efter dem. Så skall de vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar