lördag 16 oktober 2021

surt sa räven

Anmödrars uppgift är väl att föra vidare lekar som man själv lekt som liten. Lek och lek? Men halsband av rönnbär gjorde jag nog som liten. 

Men det var lite sent nu, bären var lite för mogna och hölls inte länge i halsbandet. 

Jag kom ihåg det då jag sett videor på då man gett färg åt annars gröna kransar med just rönnbärsband. 

Morgondagens första läsningen-text: 

Amos 7:10-15

Amasja, översteprästen i Betel, sände bud till kung Jerobeam av Israel: ”Amos uppviglar folket mot dig; riket tål inte hans profeterande. Han säger: Jerobeam skall dö för svärd, och Israel skall föras bort från sitt land.”
Till Amos sade Amasja: ”Gå din väg, siare, försvinn till Juda – där kan du tjäna ditt bröd med att vara profet! Men här i Betel får du inte längre uppträda som profet, ty detta är konungens tempel, en rikshelgedom.” Amos svarade Amasja: ”Jag är inte profet. Jag tillhör inte det skrået, jag håller boskap och odlar fikon. Men Herren tog mig från min hjord och sade till mig: Träd fram som profet inför mitt folk Israel.”

När jag öppnade Vasabladet idag, så såg nog många varningens ord, men skribenterna kallar sig inte heller de för profeter.

Coronan är ju en farsot, och farsoter är nog förutsagda i Bibeln innan sista tiderna. 

Klimathotet som omtalas titt och tätt i tidningarna vet man inte heller om det kanske redan är försent att göra något åt. Svårt är det att göra något åt det och samtidigt hålla köpenskapen och konsumtionen igång. 

Vaccinpasset upplevs som ett hot mot jämställdheten och jag förstår nog inte vitsen med det - annat än att hålla konsumtionen igång.

Visst kan man tysta profeterna, men om det är förutsagt av Gud, Gud som har sänt profeter, så har jag en känsla av att det nog händer förr eller senare det som profeterats.

Liksom i Nineve, de omvände sig då Jona, han som spottades ut av valfisken, kom med profetian att Nineve skulle gå under, både folk och fä omvände sig, och då sköts det opp till senare, de fick en frist, tills folket igen hade glömt vad/vem de hade omvänt sig till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar