söndag 9 januari 2022

hörs det?

Tre barnbarn tillbringade dagen hos oss. En del av tiden i träden i trädgården. Med den mängd snö som är, så kom de sig i nya träd, nådde nya grenar att gunga och klättra på. 

Jag försökte nog förklara att vintertid då det är kallt, så kan grenar knäckas som tidigare har hållit att klättra på, men bra gick det, ingen ramlade ner. 

Livat är det med tre små barn i huset. 

Söndagens första läsningen-text:

Jes. 42:1–4

Detta är min tjänare som jag ger kraft, min utvalde som jag har kär.

Jag låter min ande komma över honom,han skall föra ut rätten till folken. Han ropar inte, han höjer inte rösten, hans stämma hörs inte på gatorna. Det knäckta strået bryter han inte av, den tynande lågan släcker han inte. Trofast skall han föra ut rätten. Han skall inte tyna bort eller knäckas, innan han fört rätten till seger på jorden. Fjärran länder väntar på hans undervisning.

Den här texten, som ju vad jag förstår är en profetia om Jesus, fick mig att börja fundera kring hur Jesus skulle ha uppträtt på t.ex. facebook, typ What Would Jesus Do? 

Jag tycker att det skriks ganska ofta där, det är ju de som skriker högst som hörs, men ger kanske inte en positiv bild.

Leif Westerlund hade en intressant artikel (klick) också i Vbl idag om ord och deras betydelse, och hur religionen syns i vårt språkbruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar