söndag 16 januari 2022

rent och orent

Om inte förr, så under min tid på dagis lärde jag mig att leksaker behöver tvättas ibland. 

Mjukisdjur brukar jag nog stoppa i tvättmaskin ibland och det ser ju kul ut när man hänger upp dem på tork. 

Nu kom jag på att smålegolådan (alltså lådan är nog ganska stor, det var legona som var små i jämförelse med t.ex. duplo) nog behövde rengöras och allt som var i den. 

Märkte att alla legon som var ihopsatta flöt upp till ytan i tvättbaljan. Men gubbarna (tycker inte jag har sett några gummor?) iddes jag inte ta isär - det blir så väldigt mycket  små delar då. Gubbarnas händer har en tendens att försvinna t.ex. Så gubbarna flöt upp till ytan och det såg ut som en katastrof hade hänt. Fast de ser ju glada ut de flesta....

Söndagens första läsningen-text - den ena: 

2. Kung. 4:1–7

Hustrun till en av profeterna kom till Elisha och klagade: ”Min man, din tjänare, är död. Du vet att han var en gudfruktig man. Nu kommer en fordringsägare och vill ta mina båda söner till slavar.” Elisha frågade: ”Vad kan jag göra för dig? Säg mig vad du har i huset.” – ”Herre”, svarade kvinnan, ”det enda jag har är en kruka olja.” Elisha sade: ”Gå runt till alla dina grannar och låna ihop kärl, så många tomma kärl du kan få tag i. Gå sedan in och stäng dörren om dig och dina söner och häll upp i alla kärlen och ställ undan dem efter hand som de fylls.” Kvinnan lämnade honom.

Hon stängde igen dörren om sig och sina söner, de räckte henne kärlen och hon hällde i. Då kärlen var fulla sade hon till en av sönerna: ”Ta hit ett kärl till”, men han svarade: ”Det finns inga fler.” Då slutade oljan att rinna. Kvinnan sökte upp gudsmannen och berättade för honom vad som hänt. ”Gå och sälj oljan”, sade han till henne, ”och betala din skuld. Det som blir över skall du och dina söner ha att leva på.”

 En berättelse om att Gud kan hjälpa.

(Hur många kan läsa texten utan att tänka att hon borde ha skaffat mycket mer kärl så skulle hon ha blivit rik? - och vad säger det om mig att mina tankar går så?)

-

Jag har också läst en bok: Paul von Martens Visa mig stjärnan. Paul von Martens kan nog skriva, men handlingen var knepig, någonting gick väldigt snett...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar