söndag 30 januari 2022

mitt folk

Det blev inte sagt i förra inlägget att den nya familjemedlemmen/barnbarnet är en flicka, nu är det sagt. Alla mår bra. Orsak att tacka.

Av någon orsak har jag nästan alltid (bäst att säga nästan, ev. kan minnet svika) stickat filtar då ett barn blivit fött i nära bekantskapskretsen. Nu blev filten såhär, lite rutigt och randigt. Sen det som ligger på filten är ett försök till - jag vet inte vad (mormor i kvadrat?)?

Det fick mig nu att komma ihåg förritiden, då näsdukar knöts ihop i hörnen så man kunde använda dem som sommarmössa som skydd mot solen. Alltså det var då frågan om tygnäsdukar - inte pappersdito.

Söndagens första läsningen-text:

Jes. 51:9–16  

Vakna, vakna, klä dig i kraft, du Herrens arm! Vakna som i forna dagar, i gångna tider. 
 
Var det inte du som högg Rahab i bitar, som genomborrade draken? Var det inte du som torkade ut havet, det stora djupets vatten, och gjorde havsdjupen till en väg där de återlösta kunde gå fram? 
 
Så ska Herrens friköpta vända hem och komma till Sion med jubel. Evig glädje ska kröna deras huvuden, de ska få fröjd och glädje, men sorg och suckan ska fly. Jag, jag är den som tröstar er. 
 
Vem är då du, att du fruktar människor som ska dö, människobarn som torkar som gräs, att du glömmer Herren din Skapare som har spänt ut himlen och lagt jordens grund, att du ständigt dagen lång är rädd för förtryckarens vrede, när han är redo att fördärva? Var är nu förtryckarens vrede? 
 
Snart blir fången fri. Han ska inte dö och läggas i graven, han ska inte lida brist på bröd. Jag är Herren din Gud, han som rör upp havet så att dess vågor dånar, Herren Sebaot är hans namn. Jag har lagt mina ord i din mun och täckt dig med skuggan av min hand, för att plantera himlen och grunda jorden och säga till Sion: Du är mitt folk. (Folkbibeln)

- Var inte så rädd att du glömmer Herren din skapare.... 

                                                                           Här (klick) finns också en textutläggning som passar in.

(Bilden i förra inlägget var instängd energi. Alltså en bild då jag mitt i natten hade en vakenperiod och stigit opp och satt eld i spisen.... )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar