söndag 21 augusti 2022

oönskad bubbla

I min barndom fick man höra sagan om mannen som skulle ha sig en ny kostym och gick till skräddaren med en bit tyg. Goddag mäster skräddare (texten i länken lite annorlunda än jag minns den)....

Vad var poängen med sagan? 

Det blev till ingenting till slut. Ibland blir det så. 

Bilden visar en matta jag virkade, alltså virkade med fiskargarn (?) runt mattväft, tänkte mig en rund matta, men....

Den blev bucklig, jag fick inte till det. Så då skulle den rivas upp och fås bort ur gömmorna. Men när jag kom så där långt så tyckte jag att åtminstone kan det bli en grytlapp. De behövs ju alltid.

Söndagens första läsningen-text handlar om keramik: 

Jer. 18:1-10

Detta ord kom till Jeremia från Herren: Gå ner till krukmakarens hus. Där skall jag låta dig höra mina ord. 
Då gick jag ner till krukmakarens hus och fann honom i arbete vid drejskivan. Ibland misslyckades lerkärlet som krukmakaren formade med sina händer, och då gjorde han om det till ett nytt kärl, så som han ville ha det. 
Herrens ord kom till mig: Skulle jag inte kunna göra med er, Israels folk, så som denne krukmakare gör, säger Herren. Som leran i krukmakarens händer, så är ni i mina händer, Israels folk. Ena gången hotar jag att rycka upp, vräka omkull och förstöra ett folk och ett rike. Men om det folk jag hotat vänder om från sin ondska, ångrar jag mig och gör inte det onda jag tänkt tillfoga dem. En annan gång lovar jag att bygga upp och plantera ett folk och ett rike. Men om de gör det som är ont i mina ögon och inte lyder mig, ångrar jag mig och gör inte det goda jag lovat dem.

Den nya abortlagen var på tapeten förra söndagen, den tycktes tydligen behöva ett ansiktslyft enligt Vbl? Betyder det att den borde se bättre ut än den i verkligheten är?

Det kom jag att tänka på, då en oönskad graviditet mycket möjligt kunde vara den knuff som leder livet in på en hälsosammare (i Guds perspektiv) riktning. Det händer mycket under graviditeten, man måste nästan alltid börja tänka i nya banor.

(Minns hur det var då mina barn var små, då man skulle förklara varje gång vi var till butiken varför tanterna på tidningarna inte hade några kläder på sig. Något har blivit bättre då de inte är så synligt placerade längre. Men jag satte nästan i halsen då jag läste lördagens Vbl. Behöver inte det vara barnvänligt? Hur skulle man förklara bilderna för små barn?)

..............................

En konstig bok hamnade i mina händer då biblioteket sålde ut böcker, nu är den läst: Karin Thunbergs En dag ska jag berätta om mamma. Som jag sa redan i förra inlägget: Det behövs mycken förlåtelse. Allt vi gör eller inte gör formar oss. 

                                                                    Här (klick) talades också om leret och krukmakaren (om länken fungerar, det har varit något strul).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar