söndag 14 augusti 2022

passligt julig

Visst är det den här tiden man ska börja tänka på jul? Snart är vi där.  

Jag fick en målning av ena barnbarnet i julas. Den saknade ram, men jag gillade den, så sedan har jag lite varit på jakt efter någon ram som passar. Jag hade skrivit upp måtten på den för att hitta en ram som passar. (Finns inte lika mycket ramaffärer i stan mera som förritiden.)

Förra veckan var vi på en resa till grannstaden, det som var stan då jag var liten. På loppiset där hittade jag en liten ram som visade sig passa riktigt bra. Så nu har jag att ta fram till julpyntningen. 

Den som söker....

Söndagens första läsningen-text, den ena: 

Ordspr. 3:3-8

Låt godhet och sanning förbli hos dig.
Bind dem kring din hals,
skriv dem på ditt hjärtas tavla.
Då blir du uppskattad för din klokhet
av både Gud och människor.
Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta
och lita inte till ditt eget förstånd.
Tänk på honom var du än går,
så skall han jämna vägen för dig.
Tyck inte att du själv är vis,
frukta Herren och fly det onda.
Det ger hälsa åt din kropp,
kraft åt alla dess ben.

Den andra texten är då Salomo bad om vishet då han skulle bli kung över Israels folk. 

Godhet och sanning, är det eftertraktat idag? Hjärtat är tydligen också prytt med tavlor - åtminstone en. 

-------------------

Läste en Bill och Ben-bok emellan all ledsam litteratur med krig och våld. I Bill och Ben-böckerna vet man ju att det blir bra till slut. Och godhet och sanning hör väl till deras etik? Fast de flyr ju inte de onda utan jagar dem, så de blir fasttagna och fängslade....

Följande bok blev Felicia Feldts Felicia försvann. Inte mycket godhet och sanning där heller, eller vad är sanning kan man väl fråga. Men däremot mycket sprit/dryckenskap och otukt/skörlevnad och vad det för med sig.

Däremot behövs mycket förlåtelse - alla felar - även mammor.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar