söndag 4 februari 2024

svart på vitt?

En madonnabild i vardande på vår "svarta" tavla. Konstnären hade nog andra förklaringar till vad det var som ritades.

Söndagens andra läsningen-text

1 Joh. 1:5-7

Detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd.

Jag sökte länge efter en bibelvers som jag visste fanns, men var, och hur löd den riktigt, det måste man ju veta för att kunna söka på nätet. 

Då jag inte kan sova och går upp för en paus mitt i natten, vill jag ofta inte ha på någon lampa. Mörkret är mindre mörkt, man ser mer i mörkret om man inte har artificiellt ljus någonstans. Tyvärr är det svårt då det alltid är någon liten röd lampa som säger att det finns ström i kabeln, eller att någon maskin är på.

Men så fick jag bibelversen via en vän, det tackar jag för:

Säger jag: "Låt mörker täcka mig och ljuset bli natt omkring mig", så är inte mörkret mörkt för dig. Natten lyser som dagen, mörkret är som ljuset. (Ps. 139:11-12)

Hela Ps 139 är väl värt att läsas. - liksom hela Bibeln nog, där finns alltid mer, kan jag säga efter alla dessa år jag har läst i den. 

----------

Har läst Liselotte Johanssons bok Alla paradis är inte stängda, om förlust och försoning.

Och Bo Setterlinds Det finns en glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar