söndag 28 januari 2024

gjort

Ett återigen mångårigt projekt blev färdigt. 

Jag hade ett par sockskaft. De nöts ju vanligen inte så mycket och kan vara hela då fotdelen redan är lappad/stoppad många gånger. De ursprungliga sockorna är stickade av svärmor, som ju varit borta - eller hemma hos Herren - länge redan. Sen stickade jag en och en halv socka, men av någon anledning, möjligen hade jag tappat bort mönstret på hälstickningen som jag skulle testa och inte fick till det för andra sockan. Nu många år senare så har jag gjort om hela proceduren med vanlig sockhäl och en del restgarn.

Söndagens andra läsningen-text: 

Rom. 9:11-23

Innan barnen var födda och varken hade gjort gott eller ont, sades det till henne: Den äldre ska tjäna den yngre. Guds beslut att välja vem han vill skulle stå fast och inte bero på gärningar utan på honom som kallar. Det står ju skrivet: Jakob älskade jag, men Esau hatade jag. 
 
Vad ska vi då säga? Finns det orättfärdighet hos Gud? Verkligen inte! Han säger till Mose: Jag ska vara nådig mot den jag är nådig mot och förbarma mig över den jag förbarmar mig över. Det beror alltså inte på människans vilja eller strävan utan på Guds barmhärtighet. Skriften säger ju till farao: Just därför lät jag dig uppstå, för att visa min makt på dig och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden. Alltså är han barmhärtig mot vem han vill och förhärdar vem han vill. 
 
Nu säger du kanske till mig: Varför klandrar han oss då? Vem kan stå emot hans vilja? Du människa, vem är då du som ifrågasätter Gud? Det som formas kan väl inte säga till den som formar det: Varför gjorde du mig sådan? Har inte krukmakaren den rätten över leran att av samma klump göra ett kärl för hedrande ändamål och ett annat för mindre hedrande? Men tänk om Gud, trots att han ville visa sin vrede och uppenbara sin makt, ändå med stort tålamod har burit vredens kärl som var färdiga att förstöras? Och om han gjorde det för att uppenbara sin rika härlighet på barmhärtighetens kärl, som han i förväg har berett för härligheten?

Svärmor stickade oftast skaften på två stickor och fram och tillbaka och sydde ihop sen när hon började på hälen då hon stickade runt på strumpstickor. Fungerar bra. 

Så har hon ordning och reda i randningen också, det bryr jag mig inte så ofta om. Jag hade stickat några varv förbi då jag märkte att det blev ett fel på randningen. Det syns inte på den andra sockan på bilden, men jag gjorde då alltså samma "fel" där också. Jag har ju tänkt att använda dem själv så..... Det ena garnet är ett sådant som byter färg själv.

--------------

En biblioteksbok har blivit läst: Sara Beischer Jag ska egentligen inte jobba här. Mycket bra bok, fick mej att fundera bl.a. om livet - och döden - på ett äldreboende sett ur en ung mänskas tankevärld. Som ju egentligen ville bli stor aktris inom teatervärlden.
....eller Låt hjärtat va me' (youtube).

Ja, och  så är det presidentval, hur fel kan det bli? Vem av kandidaterna kan växa in i presidentrollen? Undrar om man inte påverkar mer genom att be för valet än att välja, kan ju förstås göra både och?

Det har även blivit läst två Bill och Ben-böcker. De har också hjärtat med i det de gör om än det går brutalt till ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar