söndag 25 februari 2024

ren glädje

Förra söndagen kom jag mig på en promenad. Det talas ju mycket om vikten av motion och träning nuförtiden, därför. Bilden är från den promenaden. Jag går på vatten, åtminstone är det vatten där sommartid vid högvatten. Annars brukar jag hålla mig från att vandra på is, men där hade en traktor nyligen plogat, längre än en liten bit gick jag inte heller. Tidigare bilder från den stranden är tagna från bryggan som syns på bilden.

Söndagens andra läsningen-text:

Jak. 1:2–6


Räkna det som ren glädje, mina bröder, när ni råkar ut för olika slags prövningar. Ni vet ju att när er tro prövas ger det uthållighet. Och låt uthålligheten leda till fulländad gärning, så att ni är fullkomliga och hela, utan brist på något sätt. Om någon av er brister i vishet ska han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan att kritisera, och han ska få. Men han ska be i tro, utan att tvivla. Den som tvivlar liknar havets våg som drivs och piskas av vinden.

Texten kändes lite som ett träningsprogram? Ett andligt sådant.

Här (klick) finns också ett träningsprogram(?).

 ------------------

En loppisbok har blivit läst: Göta Johnsons I sällskap med Jesus (1943). Personliga upplevelser och bönesvar i form av dagboksanteckningar. Mycket  trevlig läsning. 

(På baksidan talades det om människans liv som en ouppskuren bok. Förstår ungdomen av idag vad en ouppskuren bok är?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar