måndag 9 januari 2017

böcker

Hittade ett citat i morse i en bok, som är stationerad just för att läsas i korta stunder, korta avsnitt på wc:t.

Citatet:
Det är när du upptäcker att du är död som du dör. Det är när du upplever att du är uppstånden som du uppstår, och det är när du ser att du är helig som du blir helig.
Det är ur boken Segrande liv av Watchman Nee. Jag kan inte tro att jag någonsin kan förstå allt han skriver, men det ger upphov till vidare funderingar, hur man ska/kan förstå bibeln och det som står där.

Den boken har vi haft länge i vårt hus (undrar om jag läst den förr?).

Nytillkomna böcker i familjen hör ju jultiden till också:
- Tomas Sjödins Den som hittar sin plats tar ingen annans.  Den tänkte jag på då jag valde ut bilden till inlägget. (Det är kanske inte alltid man är så glad åt sin plats, men t.ex. om man mår illa så är soldäck också vintertid en bra plats att emellanåt finnas på, bättre än inne i båten. Frisk luft gör susen och blicken vid horisonten.)
- Nils Bolanders Igår, idag, i morgon. Jag har alltid tyckt om hans skriverier, men inte vetat så mycket om honom.
- Sven-Bertil Bärnarps Medelålders Plus. Ger en tydlig igenkänningsfaktor och på så vis verkligt roande. (Men ungdomen förstår nog inte.)
- Boris Salos Tankvärt och tänkvärt. "Det är nog viktigt att älska sin nästa, men jag tycker man skall älska sin nuvarande."-citatet gjorde att jag ville läsa den boken.

Har också lärt mig ett nytt engelskt ord: Seenager (Senior teenager). (Måste skriva hit det så minns jag det också.) Dit har jag inte kommit än, men...

Det finns mycket kvar att lära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar