tisdag 31 januari 2017

vad är sanning idag

tror någon att det är sant om jag säger att väggen är vit?
Jag låssasgör något, så jag har startat tvättmaskin. Alltså kan jag sitta i soffan och surfa och samtidigt göra något vettigt, jag tvättar ju.

Tänkte också meddela att jag läst färdigt boken När Finland var Sverige av Herman Lindqvist.

Många gånger under läsningen har jag undrat: Hur kan han veta det? Han skriver så säkert att så var det. Visst har han mycket goda grunder, forskat en hel del i skrifterna från den tiden, men ändå. Det är så lätt hänt att man lägger in egna funderingar och känslor i det man läser. Så blir det något helt annat än det egentligen var.

Mycket krig var det i alla fall frågan om.

Lite aktuell är ju nog boken också i dessa tider då finlandssvenskan är så illa sedd av övriga finländare. Eller åtminstone borde sparas på, då det ska sparas på alla kanter.

Lite kuriosa att pärmbilden är den samma som på findit.fi-sidan.

Men kanske bäst att inte dra för stora växlar på den.... Fast såna dras väl inte längre, eller?

Här (klick) fanns också något som fick en att fundera till lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar