lördag 4 februari 2017

big bang eller litet klirr

Jag stod och diskade då det plötsligt hördes som om någon hade börjat på stickningen i vardagsrummet. Jag torkade av mina händer och mötte katten....

Att försöka reda ut råddet bland garnnystanet, som tydligen hade fått sig en omgång innan hon började "sticka", blev jobbigt - är inte klart än. Kom att tänka på de som menar att jorden/världen har blivit till genom en "big bang". Kanske jag borde ha låtit henne hållas?

Jag försöker sticka sockor, men håller mig med egna mönster, hittar på vartefter.

Kom i sammanhanget ihåg en vits jag hörde i veckan om en försäkringsagent som kom till sankte Per. (Jag har aldrig kunnat berätta vitser, detta inget undantag.) Försäkringsagenten kom sig inte in, då han hade glömt att läsa det finstilta (underförstått: Bibeln).

Det hänger inte ens på det, då det är nåd till 100%.

Men vi har faktiskt fått ett "stickmönster". Det finns regler för hur man ska sticka för att resultatet ska kunna kallas socka. Stickar man väldigt mycket utanför mönstret kan det ju bli en vante i stället.... Det ser ju ganska lika ut i början.

I söndagens text (Luk 2:22-33) såg Simeon en liten början, men förstod vad det skulle bli:
”Herre, nu låter du din tjänare gå hem,
i frid, som du har lovat.
Ty mina ögon har skådat frälsningen
som du har berett åt alla folk,
ett ljus med uppenbarelse
åt hedningarna
och härlighet åt ditt folk Israel.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar