tisdag 21 februari 2017

var är Gud i funderingarna?

Det var blött när jag gick, sen frös det på. Nu är det knoppligt.
Läste i Vbl idag om initiativet om att kyrkan ska viga samkönade par. I ingressen sades också att den präst som inte vill får låta bli.

Jag fortsatte läsa och inne i texten läste jag:
En liknande praxis har nyligen tagits i bruk inom den lutherska kyrkan i Norge. I omröstningen där valde också en del konservativa, som var emot vigsel av samkönade, att rösta för eftersom de ville säkra sin plats inom kyrkan. - Samma sak kommer att krävas här. Men mitt hopp är att de som primärt är emot ändå kommer att rösta för av samma orsak som i Norge, säger Åstrand.

Alltså detta är demokrati?

De röstade för eftersom de ville ha kvar sitt jobb, samma kommer att krävas här. De präster som vill ha kvar sitt jobb bör rösta för.

Vem är det som bestämmer?

... eller har jag förstått fel - eller har Vbl förstått fel?

Dagens ord passar bra in:
Så er sådd i rättfärdighet, skörda efter kärlekens lag, bryt er ny mark. Det är dags att vända sig till Herren, för att han skall komma och låta rättfärdighet regna över er.
(Hos 10:12)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar