måndag 2 januari 2017

doft, lukt eller odör

Dagens tema verkar vara doft.

Det började med att jag inte mindes hur gammalt ett kokt ägg var som hittades i kylskåpet. För det mesta så varslar ju lukten om maten är dålig eller ej, men just med kokta ägg vet jag inte - kanske det bara är den blåa ringen runt gulan då som säger om det är gammalt eller inte?

Nå, jag bjöd det åt katten.

Men vår katt är gammal, halvt blind, halvt döv. Så jag började fundera, kanske hon inte heller har smak eller lukt för vad hon äter, så att hon skulle veta om det är bra eller inte? Annars brukar ju katter nog veta.

Jag har alltså semester och tänkte jag skulle försöka börja göra något. Så jag tänkte rensa avloppet i tvättmaskinen, till det behövdes något ur skåpet. Det visade sig vara ganska fullt och en deodorantflaska ramlade visst ur och på klinkersgolvet. Men kanske det gör gott med lite god lukt i golvsilen också. Flaskan gick sönder och allt rann ut, men det var ju bara att spola ner... (Man ska ju inte gråta över spilld mjölk - som det såg ut som.)

Bäst att inte göra så mycket, så jag sätter mig vid datorn och skriver ett inlägg. Jag hade ju tagit ett foto av hyacinten igår. Hyacinten är en märklig sak som jag köpte efter jul från butiken - de är billigare då. Jag vill ju gärna ha hyacint-doft, men inte för mycket.

Hyacinten är liten, inte mycket blad, men tydligen rymdes det mycket blomma i den ändå, för den är nästan på gränsen till för mycket doft just vid datorn.

Det visade sig att minneskortet var i datorn och fotot fanns alltså inte alls i kameran (Hur hade jag inte märkt det då jag fotade?)...

Men hyacinten fanns ju kvar.

Bibeln talar också om doft, så först googlade jag och hittade den här sidan (klick). Dofter hör till den här tiden, trettondagen.

Det jag sökte efter finns i 2 Kor. 2:14-17:
Men vi tackar Gud, som ständigt för oss fram i Kristi segertåg och sprider sin kunskaps doft genom oss överallt. Vi är en Kristi väldoft inför Gud bland dem som blir frälsta och bland dem som går förlorade: för några en doft av död till död, för andra en doft av liv till liv. Vem räcker till för det här? Vi är inte som de flesta, som förfalskar Guds ord för egen vinning. Nej, i Kristus predikar vi med rent sinne inför Gud det som kommer från Gud.

 Tål att fundera/lukta på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar