söndag 16 april 2017

uppståndelse

en frusen blåsippa - inte min - söker sig upp i kylan
Vaknade tidigt i morse av att jag låg på något skarpt i sängen. Tog en stund innan jag förstod att kolla upp. En klädnypa? Brukar jag vanligen inte ha i sängen.

Jag sov en stund till efter att jag tagit bort den.

Vid uppstigandet tog jag mig en titt i klädskrubben - oj, vad har hänt här?

Dagens text handlar förstås om uppståndelsemorgonen, Joh 20:1-10, då Petrus och Johannes går in i den öppna graven och hittar bindlarna och huvudduken. Huvudduken ligger hoprullad på ett ställe för sig.

Jag vet ju inte hur det skedde, men jag fick intrycket att det inte var någon särskild brådska vid Jesu uppståndelse, då huvudduken var ihoprullad, Att det gick lugnt och sansat till.

Det som hade hänt i klädskrubben - och klädnypan i sängen - berodde förmodlingen på att vi hade haft fem barn, större och mindre, på besök. Och de hade lekt så bra på vinden, medan vi vuxna talade med varandra på nedre våningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar