fredag 9 mars 2018

ordet är sekt

Jag skulle börja på följande bok i högen olästa böcker. Det fanns två ur en trilogi av samma författare, så jag började kolla in vad de var för något. Ganska så snabbt kom jag nog på att detta är inget jag vill få in i mitt huvud. Såg så bra ut så där på ytan, handlade mycket om Gud. Jesus nämndes faktiskt en gång, men inte som Guds son. Det blev pappersinsamlingen nästa för de böckerna.

Det att jag förmodligen betalat några euro för böckerna på något loppis, får väl räknas så tillvida som en god gärning (?) att det hindrade att någon annan köpte dem och fick skräpet i huvudet.

Kollade på TV (=datorn) ett program som jag nu helt glömt vad de hette, det handlade i alla fall om sekter och någon som försökte få veta mera om vad som gäller inom olika sådana. De som är med i en gruppering de trivs i och känner sig hemma i, vill nog inte att den kallas en sekt. Ordet har nog en negativ klang.

Googlade - givetvis - för att kolla vad sekt är. Det är tydligen tyskt vin. På jobbet skulle de andra idag - jag är ledig - lotta ut en vinflaska. Alla som ville vara med betalade en summa och fick sedan vara med i utlottningen. Så där lite kul är det väl, men jag som inte tycker om vin, vill förstås inte vara med och det var ju frivilligt. Det är nog någon finess jag har missat, då jag inte tycker det finns något gott vin. Godast till maten är isvatten eller mjölk.

Givetvis fanns också på google förklaringen på sekter. På Jesu och apostlarnas tid sades de höra till nasareernas sekt.

Så kom jag mig på att lyssna till Larry Norman. (klick)- nostalgi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar