söndag 4 mars 2018

vad är vad

stadiga klippor att bygga på?
Här i veckan i min dagliga (försöker åtminstone) bibelläsning läste jag om då Mose tillsammans med Israels folk kom till berget Sinai (där han fick budorden). De fick stränga order att inte komma i närheten av berget, andra än Mose som skulle gå opp på det. Och det var rök och eld.

I dessa Melodifestivaltider (jag har stickat och sett på en del av den svenska, den är ganska så utdragen) fick texten (2 Mos. 19) mig att tänka på scenen, t.ex. på melodifestivalen, med sprutande eldflammor ibland och väldiga ljusmanifestationer och - uppe på scenen guden?

I år tog Finland ett annat sorts utvalssätt. De valde färdigt "guden" och folket fick välja mellan tre sånger som sjöngs då av henne.

De valde tydligen Monsters.  (Jag har väl inget att säga om det då jag inte själv var med och valde.)

Den handlar tydligen om att bekämpa monstren inom sig - och väl så. Livet är en kamp osv.

Jag kollade in scenshowen, som ju lär betyda mycket nuförtiden. Där hade hon svarta änglar som bar henne hit och dit.

Jag hörde en gång en predikant, som förklarade för barn och vuxna i församlingen, att det finns både vita och svarta änglar. De vita är de goda och de svarta är onda (andar?)

För att besegra monstren behövs det någon som är starkare, som har besegrat det onda. Jesus har vunnit seger då han dog på korset och uppstod.

På något sätt (?) får jag nog ihop det med dagens text (Joh 8:46-59). Det är inte alltid så lätt att förstå vad som är vad, vem som är vem, men med Guds hjälp tror jag nog att vi kan få våra ögon öppnade för det rätta - om vi vill se, om vi ber om hjälpen. (Söndagen heter visst Oculi)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar