måndag 22 oktober 2018

löv

Det är lövräfsningstider.

Så här långt kom jag i lördags, sen blev det paus av någon anledning och det lämnade så där.

Idag körde jag bort det och några hopar också som lämnat.

Konstaterade att det är nästan rönn som ger mest löv i kärran hos oss. Vi har också ett pilträd som ger arbete den här tiden på året, men den väntar länge med att släppa de sista löven. Aspen har också kvar löv om än den börjat lägga av dem. Så som jag såg igår, på granen bredvid. Såg ut som om den var klädd som julgran i gula bollar. Jag tog bort lite under hästkastanjen också fast den har kvar ännu, den har så stora väldiga blad, så man vill ha bort dem.

Jag minns en tid då vi jobbade med lövräfsning på presenningar, som vi drog iväg till komposten sen. Det var medan vi hade flera stora björkar på gården, då var det nog så mycket mer löv att räfsa.

Jag tycker ju att allt inte behöver tas bort heller. Det är fint med de gula löven på gräsmattan och jag tror ju att den mår bra av dem.

Fast jag minns ju han som kommenterade då någon hade skördat slarvigt och lämnat kvar strån oskördade t.ex. i ändan av åkern: Hur vet han vilka han ska lämna?

Man kan väl tänka på många sätt.....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar