söndag 14 oktober 2018

en bild säger mer än tusen ord?

Hittade denna bild i kameran från då det var lingonsafttider. Jag kom att tänka på den då jag läste här (klick) om samlandet - inte USA som man ofta får som svar då ordet kommer upp i korsord - utan just att samla.

Jag samlar kanske mest på onödiga oviktiga bilder. (Kan man kalla det fotografier då man inte framkallar dem?)

Har nog också viktiga bilder och fotografier, som det som mottogs igår, som visade  för mig viktiga mänskor. Tack!

Dagens text (Joh. 13:16-20):
Jesus sade till sina lärjungar:
”Sannerligen, jag säger er: en tjänare är inte förmer än sin herre, och en budbärare inte förmer än den som har sänt honom. Vet ni detta är ni saliga om ni också handlar så.
Jag talar inte om er alla. Jag vet vilka jag har utvalt, men skriftens ord måste uppfyllas: Den som äter mitt bröd har lyft sin häl mot mig. Jag säger det redan nu, innan det sker, för att ni, när det har skett, skall tro att jag är den jag är. Sannerligen, jag säger er: den som tar emot någon som jag sänder, han tar emot mig, och den som tar emot mig, han tar emot den som har sänt mig.”
Jesus samlade/utvalde tolv lärjungar, varav en skulle förråda honom. Men han berättade det på förhand så att de skulle förstå det bättre när det hände - för att skriften skulle fullbordas. Det hade förutsagts i Ps. 41. Inte helt lätt att förstå sig på....

Första delen av dagens text är kanske lättare att förstå sig på om man tar med det som hände innan Jesus sade så till lärjungarna. Då hade han tvättat lärjungarnas fötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar