söndag 7 oktober 2018

varifrån - vart?

Jag lade opp bilden på fb som bakgrundsbild, då jag tyckte att det blev en häftig färg på vassen då kvällssolen sken på den. Och jag tyckte jag behövde en höstligare bild än den jag hade tidigare.

Sen började jag tänka att det nog kan leda till missförstånd.

Stranden jag fotograferade från är inte vår strand, utan vi var bara på besök. Huset på andra sidan har jag ingen aning om vems det är. Vi körde förbi där då vi for hem, men jag tog inte reda på det heller. Därför tog jag inte med så mycket av husen.

Dagens text (Joh. 7:40–52) handlar också om förvirring varifrån Jesus kom. Var han från Galileen, skulle inte Messias komma från Betlehem? Man tycker att den tiden kunde de ha tagit reda på om de hade velat. Jesu bröder fanns i närheten och Maria och de kunde ha upplyst om vad som hade timat innan. Att han var av Davids släkt tycker man att de skulle ha vetat, det var viktigt för judarna att veta till vilken stam de hörde. Jag har för mig att det fördes bok över det. Men nej, jo, Nikodemus hade ju besökt Jesus i smyg, han torde ha vetat vem Jesus var. Men då han försökte säga sin mening blev han anklagad (?) att vara från Galileen han också.

Hade det kommit någon profet från Galileen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar