söndag 14 april 2019

palmsöndag

Kaprifolen skjuter skott.
Det är palmsöndagen och dagens text (Joh. 12:12-24) handlar om då Jesus kommer ridande in i Jerusalem på en åsna.

Jag tittade på helgmålsringningen från SVTPlay och där talades också om åsnor. Där talades om kvinnliga sådana, men de manliga finns ju också - förhoppningsvis. Det är liksom den graden de står i som predikar Guds ord.

Palmkvistar finns ju inte  härikring. De sista kvistar jag brutit är då jag återanvänder grankvistarna från utejulgranen till att skydda rosen uppefter väggen från solen. Annars lockas hon (rosen) att börja växa för tidigt, tänker jag, vet inte alls om det är så det ska göras....

Palmkvistarna motsvaras väl idag av röda mattan. Vem vill vi ha på röda mattan?

Annars har det varit lite av varje. 60-årskalas på restaurang jag inte besökt tidigare. Mycket smakfullt inrett och smakfull mat också för den delen. Begravning, där det gladde mig att det fanns så många efterlevande/sörjande, livet går vidare. Lägenhetsstädning. Valdeltagande - alltså jag får tydligen klaga på fb enligt dagens Vbl-komik. (bittra mänskor på facebook?) Jag läste också om "Temde karan och hede kvinnfoltje" av Westerlund. Känslan av att vara 'totally wrong' är nog bekant. Men jag tror ju nog att det är tillåtet det också. Tror det är bra att också få uttrycka sig bland likasinnade och bli förstådd ibland. Men sen fanns det i Vbl också ett citat: "Om de inte bjuder dig en plats vid bordet - ta med en fällstol." (Shirley Chisholm). Men man sätter kanske inte fällstolen vid hedersplatsen utan lite längre ner, vid något bordshörn - åtminstone till en början.

"Om inte vetekornet faller i jorden och dör...." slutade dagens text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar