torsdag 11 april 2019

är jag välkommen?

Läste på Vbl att Bo-Göran Åstrand valts till biskop. Och "Guds vackraste ord är välkommen".

Från Guds sida är det ju så, alla är välkomna.

Men gäller det också från kyrkans sida? Är också t.ex. kvinnoprästmotståndarprästerna välkomna? Ryms konservativa med i en liberal kyrka?
ibland är det osämja också vid fågelbordet,
fast denna gång råkade de nog bara se åt varsitt håll

"Kom till mig, 
kom som du är" säger Herren.

- Ja, tack, säger vi 
och går hem 
för att se efter 
vad som finns i garderoben 
som skulle passa att ta på. 

Jeansen är smutsiga, 
tröjan för prålig och 
blusen för vågad. 

- Jag måste nog skaffa något mer passande. 

(eller tar vi på något 
som är för trångt och går?)

"Kom som du är." säger Herren.
"Jag har kläder åt dig, 
jag har kläder som passar."

(Matt 22)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar