tisdag 30 april 2019

tommar ummet

påskriset blommar, men ser annars nog lite bedagat ut, vill ut
Jag kom i kontakt med en som flyttade till en tom lokal och skulle börja bygga upp ett hem på nytt på gamla dar.

Fick mig att börja fundera: Vad är det som ska till för att få till ett hem?

Jag har följt med, medan jag suttit och stickat - alltså inte alltför noga,  SVTPlays serie Vem bor här?. Där får man se många olika hem. En del mer hemlika än andra, men ändå inte för personliga eftersom det ju ska vara en tävling.

Vårt hem är fullt möblerat och behöver inget mer. Men vad/hur mycket kan man ta bort utan att hemkänslan försvinner? Vill ju inte bo i typ hotellrum heller.

Har läst en bok klart: Rummet inom dig av Abbot Christopher Jamison, handlar om klostervisdom för vardagslivet och benidiktinbröder. Fanns nog många visa ord och funderingar där. Talas om andlighet. Vad är andlighet? Talas också om ekorrhjulet vi mänskor så ofta hamnar i. Måste arbeta mera för att ha råd att ta ledigt och åka någonstans och njuta av semestern. Men eftersom det ofta innebär bara mer konsumtion blir det ett ekorrhjul. Vad behöver vi för att leva? - gott?

Fick mig att - av någon anledning - tänka på tomma rummet och landet Tommar Ummet med staden Kläds Kåp ur Narniaböckerna. Andlighet utan Jesus blir nog ett tomt rum, tänker jag. Eller så är det så att man inte vet riktigt vem som flyttar in då...?

Hur inreder man rummet inom sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar