fredag 19 april 2019

från död till liv

tulpaner kan se väldigt olika ut, men dessa är dömda till en för tidig död
Kyrkliga dagar har det ju varit hela veckan, med texter från Luk. 22-23. Påskhändelserna då på Jesu tid.

Fast egentligen så är det ju Jesu tid ännu, för han uppstod och lever idag.
 
“Men nu har Kristus verkligen uppstått från de döda, som förstlingen av de insomnade. Eftersom döden kom genom en människa, kom också de dödas uppståndelse genom en människa. Liksom alla dör i Adam, så ska också alla göras levande i Kristus.” -1 Korintierbrevet 15:20-22

Själv har jag haft en längre vecka än vanligt på jobb och med längre dagar och det har känts av. Man blir lätt van vid kortare arbetsdagar och kortare arbetsveckor. Min bön för varje dag på jobb är: Herre, hjälp mig klara av den här dagen, det som kommer emot. Och hittills har jag fått bönesvar. Visst blir det tabbar ibland, det är mänskligt att fela sägs det, men vad jag hittills vet/minns inget som inte gått att reda upp.

Långfredagens text (Luk. 23:32-46) handlar om då Jesus dör på korset:

Den ene av förbrytarna som hängde där smädade honom och sade: ”Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss.” Men då tillrättavisade honom den andre: ”Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont.” Och han sade: ”Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike.” Jesus svarade: ”Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset.”
Paradiset smäller nog högre än semestern jag har nu några dagar framöver...

                                        Ja, så brukar man ju önska: GLAD PÅSK!...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar