fredag 7 juni 2019

I see?

"Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet", så börjar bibeln i de första verserna.

Jag har läst en bok till i serien The Chronicles of the Door av Gene Edwards, den som heter The Beginning och beskriver just skapelsen, men också syndafallet, alltså också från himmelskt/ängelskt perspektiv. Och ja, boken är på engelska, mycket går förlorat, då jag inte förstår alla ord.

Bl.a.beskrivs där när Adam hade bitit i det sura äpplet, äpplet var väl nog gott, men resultatet var surt. Hur han miste sin syn för det andliga, hela himmelska sfären blev dimmig. Därför bilden, som är tagen första gången vi var på utesimning i sommar, någongång i maj. Kameran såg inte de stora fiskar som jag ville fotografera, som sam under vattenytan.

Morgondagens text (Joh. 14:8-17), - ja, det finns en text för i morgon för det är pingstafton:

Filippos sade: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.” Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar. Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull. Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen. Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det.
Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud. Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er.”

Resultatet av syndafallet i The Beginning beskrivs så här:
"Love fell to lust.
   Joy fled before pleasure
        Need turned to greed.
             Anger to hate.
                  Strength to power. 
                       Humility to pride.
                              Hunger to gluttony. 

Fellowship with God turned to religion."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar