torsdag 20 juni 2019

vem är du?

Jag gick på en rundvandring i trädgården och såg i vattentunnan en skalbagge som sam för livet - kanske de är bra simmare, vad vet jag? I alla fall brukar jag försöka ha bark- eller träbitar att flyta i vattentunnorna så att krypen har något att klättra upp på ifall de dimper dit.

Skalbaggen tog väl tillvara biten jag lade i tunnan. Sen har den nog försvunnit, så....

Jag har alltså räddat en skalbagge från drunkningsdöden, vill jag tro. Sen började jag fundera, vad är det för bagge? Är det någon träd/husätare som man borde ha låtit dö?

Alltså hästmyrorna, om jag får syn på sådana i närheten av husen, så är jag nog snabb att försöka få livet av dem. De vill ju äta upp trä, var än det finns.

Morgondagens (midsommaraftonens) text (Luk. 1:57-66) som handlar om Johannes Döparens födelse, där undrade de också:

Och alla som hörde det lade det på minnet och frågade sig: Vad skall det inte bli av detta barn? Ty Herrens hand var med honom.

(I dagens värld skulle förmodligen Elisabet, för sin höga ålders skull, fått förslag på abort.)

ps.
Och själv är jag dagavill, antagligen för att jag hade en extra ledig dag. Texten är midsommardagens och det är alltså då först idag, fredagen, morgondagens. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar